KESAN JATUH CINTA

by - August 26, 2015

KESAN JATUH CINTA

KESAN JATUH CINTA, hormon feromon, kaitan dengan cinta, maksud feromon, dia untukku

Assalammualaikum Dunia...

HORMON FEROMON

Apa itu hormon feromon??.. first time terbaca dalam buku YA ALLAH, JAGAKAN DIA UNTUKKU. Setelah di google maka terjawab lah persoalan diminda apa itu hormon feromon.. Feromon (bahasa Yunaniphero yang ertinya pembawa, dan mone bermakna sensasi) adalah sejenis zat kimia yang berfungsi untuk merangsang dan memiliki daya pikat seksual pada manusia dan haiwan.
Dalam erti kata lain Feromon adalah "senyawa yang dikeluarkan oleh suatu organisme untuk menimbulkan reaksi tertentu dari organisme dari spesies yang sama".

KAITANNYA DENGAN CINTA

Cinta boleh dijelaskan secara ilmiah dengan menggunakan ilmu kimia... Perasaan cinta dan sayang  antara dua orang yang berlainan jantina timbul kerana adanya persamaan kimia yang didalam diri kedua-duanya... Dalam reaksi kimia, hormon feromon ini dapat menimbulkan rasa tertarik kepada lawan jenis sama ada secara seksual atau tidak.. Kebiasaannya proses feromon ini bermula dari mata.. (eye contact)

KESAN JATUH CINTA

Apabila dua hati telah jatuh cinta maka ia akan memberikan kesan kepada manusia.. Universiti London telah menlakukan kajian tentang jatuh cinta... :-
1. Ketika sedang jatuh cinta, bahagian otak manusia yang mengawal fikiran-fikiran kritis akan terganggu...Ini akan memberikan peningkatan aktiviti pada bahagian otak yang memberikan respon yang positif dan bahagian otak yang biasanya berfikir perkara negatif akan menurun... Maksudnya,  mereka yang jatuh cinta akan melihat perkara-perkara yang positif kepada pasangan dan membiarkan sikap-sikap negatif pasangannya.

2. Kesan lain, adalah ketagihan. Menurut Helen Fisher, seorang antrologi daripada Rutgers University , jatuh cinta menghasilkan pusat "kenikmatan" di otak sehingga meningkatkan hormon dopamina yang membuatkan seseorang berasa gembira. Apabila hormon tersebut aktif, akan timbul perasaan ketagihan pada seseorang.


KESAN JATUH CINTA, feromon, hormon feromon, kaitan dengan cinta

sumber : buku YA ALLAH, JAGAKAN DIA UNTUKKU.

You May Also Like

8 Luahan Hearty

  1. kesan jatuh cinta : banyak jerawat tumbuh kat muka. hahaha . hormon katanya. kate org tue jerawat gatal

    ReplyDelete
  2. Kesan jatuh cinta: asyik teringat ja.. makan tak kenyang, mandi tak basah, tidur tak lena kata orang.

    ReplyDelete
  3. kesan jatuh cinta : tiap-tiap hari nak pergi sekolah sebab ada sidia :D

    ReplyDelete
  4. yang salah semuanya betul dalam bercinta ni kan...susah nk ditegur..ehehehe

    Maisarah singgah dari Blog MaisarahSidi.com :)

    ReplyDelete
  5. sonok kan jatuh cinta., kihkih2

    ReplyDelete
  6. kesan jatuh cinta..bergayut tak sudah2..dah mcm doktor cinta mas nih..hihihihi

    ReplyDelete
  7. assalamualaikum... thank u sudi jengan blog saya. sukanya entry ni. dasyat betul penangan jatuh cinta kan.. semoga cinta kita kepada seseorang krana Allah swt :-)

    ReplyDelete
  8. bila dh jatuh cinta..kita ingin beri yang terbaik dan mengharapkan juga yang terbaik..

    ReplyDelete

Categories

resepi (75) giveaway (74) kisah aku (72) review (66) info (64) POWERGOLD (28) nephew (15) tips (11)