RESIPI COLEK BUAH ALA THAI

February 22, 2018

Assalammualaikum Dunia... Baru-baru ni pergi Kelantan, masa dekat Pasar Besar Siti Khatijah ada Makcik ni jual pelam padi aka pelam telur... Niat asal nak cari buah kundang tapi takde..Yang ada buah pelam ni je so beli jelah dari takde kan...heheehehe... Kalau nak makan pelam padi ni sedapnya dengan colek... baru ada umppphhhh... Malam tadi terus capai handphone google resipi colek buah thai...  Tapi disebabkan dekat rumah sos ikan thai takde dan yang ada hanya sos ikan biasa so kite tukarkan nama dia resipi colek buah ala thai... hehehehe... Masa menyicah colek buah ala thai ni memang melelehlah air hidung... pedas, manis, masam dalam satu rasa... *** terliur.... hihihihi


RESIPI COLEK BUAH ALA THAI

resipi colek buah ala thai, colek buah thai, cara buat colek buah



resipi colek buah ala thai, colek buah thai, cara buat colek buah
colek buah ala thai

BAHAN-BAHAN COLEK BUAH ALA THAI

Resepi asal by Resepi.My
60 gm bawang merah dihiris nipis
70 gm udang kering ditumbuk
15 gm cili padi merah/hijau tumbuk kasar atau hiris
160 ml air
160 ml sos ikan thai (sos nampla)
300 gm gula melaka

CARA-CARA MEMBUAT COLEK BUAH ALA THAI

bahan utama yang diperlukan
1. Masukan gula melaka, sos ikan dan air dalam periuk, guna api kecil masak hingga pekat
2. Tambah bawang merah kecil, udang kering dan cili api didihkan lagi dan tutup api. (cili padi dengan udang kering tu MD blend je guna blender kering..senang cerita)... hihhihi
3. Sos ini tahan lama simpan dalam botol bertutup.
SIAP... SELAMAT MENCUBA!!!

Wassalam

You Might Also Like

8 Luahan Hearty

  1. Alahai terus terliur....macam ada berita best jer ni siap colek2 pelam ni..ke akak yang terlepas pandang?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehehe... Alhamdulillah..doa2kan ey

      Delete
  2. rindunya nk makan colek buah ala thai ni sesambil duduk atas buaian bawah pokok..rindu nak balik kg...ehh kampung suami bukan kampung sendiri lak tu hehee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Besnye sambil menikmati angin petang..

      Delete
  3. perghhh
    sedap nih
    pernah makan
    hehehe

    ReplyDelete

setTimeout("ga('send','event','Profitable Engagement','time on page more than 3 minutes')",180000);