CARA MEMBUAT KARIPAP ROTI TANPA ACUAN

by - March 07, 2016

CARA MEMBUAT KARIPAP ROTI TANPA ACUAN

cara membuat karipap roti tanpa acuan, resepi, inti karipap, peralatan yang diperlukan

Assalammualaikum Dunia...

Entri hari ni, MD nak sharekan pada para ibu dan kaum hawa sekalian step-step nak buat karipap roti kalau takde acuan macam kat bawah ni...

cara membuat karipap roti tanpa acuan, resepi, inti karipap, peralatan yang diperlukan
google

Antara peralatan yang diperlukan adalah penggelek kuih, gunting dan garfu....

cara membuat karipap roti tanpa acuan, resepi, inti karipap, peralatan yang diperlukan
google-penggelek

cara membuat karipap roti tanpa acuan, resepi, inti karipap, peralatan yang diperlukan
gunting & garfu


CARA MEMBUAT KARIPAP ROTI TANPA ACUAN

cara membuat karipap roti tanpa acuan, resepi, inti karipap, peralatan yang diperlukan

1. Mula-mula gelek roti sehingga leper...
2. Lipat dua roti (pic diatas)...
3. Guntingkan roti separa sfera (pic diatas)...
4. Bukak roti yang telah digunting dan korang akan nampak roti tu berbentuk sfera... (Nampak tak rupe dia dah macam kulit karipap)
5. Sapukan tepi roti dengan tepung yang telah dibancuh dengan air, kemudian masukkan inti secukupnya... resipi inti >>> BAHAN-BAHAN INTI KARIPAP
6. Lipatkan roti tadi dan tekan-tekan dengan jari terlebih dahulu baru ditekan dengan garfu...
7. Siap.. ulang sehingga roti habis...

Tips untuk menggoreng karipap roti

1. Pastikan minyak banyak dan betul-betul panas baru masukkan karipap roti ni... (kalau tak nanti akan jadi serap minyak)
2. Golek golekkan 2-3minit dan boleh diangkat.. Jangan terlalu lama nanti hangus jadinye.. hehehe

SELAMAT MENCUBA...

Wassalam

You May Also Like

10 Luahan Hearty

  1. Jemput join segmen sy..

    http://faridaredbellas.blogspot.my/2016/03/blogwalking-segment-by-redbellas.html?m=1

    ReplyDelete
  2. Oh karipap roti rupanya..senanglah

    ReplyDelete
  3. boleh cuba karipap roti ni. kena kreatif kan mas...

    ReplyDelete
  4. boleh cuba ni..tp kalau rajin ler heheheh

    ReplyDelete
  5. good idea ni mas.
    meaning, takde istilah tak boleh mengkaripap kalau takde acuan, kan ? :) hi hi

    ReplyDelete
  6. first time singgah sini kot rasanye.. Salam ukhuwah kak.

    Btw, mengkaripap jer diaa.. kita ni tahu makan jee.. alasan taktahu uli doh karipap. hehe

    ReplyDelete
  7. Wahhhh ! Senang gile nampak gayanya. Thanks for the idea. ;)

    ReplyDelete

Categories

giveaway (74) resepi (70) kisah aku (67) info (57) review (56) POWERGOLD (28) nephew (15) tips (11)