RESEPI SIMPLE : SUP TULANG AIRTANGAN BONDA

by - October 29, 2015

RESEPI SIMPLE : SUP TULANG AIRTANGAN BONDA

resepi sup tulang mudah, resepi simple, resepi tanpa minyak, airtangan bonda


Assalammualaikum Dunia...

Semalam balik kerja, badan rase lemah sangat.. lepas selesaikan apa yang patut terus melemparkan diri ke katil.. giteww.. hehehe.. pukul 8 lebih, mak ketuk pintu bilik...

Mak : Ko tak makan?? (Soklan wajib ditanya setiap hari selagi tak nampak si anak ni makan)..
MD: Jap lagi r.. penattt.. (ngengade sangattt..nak tunggu mak tanye baru nak pi makan...hahaha)

Mak masuk toilet, MD terus bangun pergi dapur.. Ceh macam biasa, ala-ala mem beso, bukak tutup periuk.. perghh sup tulang idaman kalbu.hihiihi.. MD memang suke kalau Mak masak sup sebab Mak tak gune rempah-rempah bagai.. rempah-rempah tu family kiteorang kureng sikit.. 

resepi sup tulang mudah, resepi simple, resepi tanpa minyak, airtangan bonda
Sangat sedap dicicah dengan roti
   
Resepi Mak simple bangat.. sesuai untuk para ibu dan wanita yang bekerja..tak perlu minyak, tak perlu tumis.. Pakai campak campak je.. hehehe.. 

BAHAN-BAHAN

Tulang Lembu / Daging / Ayam
Bawang Putih
Bawang Besar
Halia
Kentang / Lobak Merah (Optional)
Lada Sulah
Garam
Serbuk Perasa
Air
Daun Sup
Bawang Goreng

CARA-CARA

1. Blendkan bawang putih, bawang besar dan halia.. (kalau rajin tumbuk pun boleh)
2. Masukkan bahan yang sudah diblender ke dalam periuk bersama tulang lembu / daging / Ayam 
3. Masukkan air secukupnya dan reneh sehingga daging hampir empuk/lembut
4. Masukkan kentang / lobak merah, lada sulah, garam dan serbuk perasa dan masak sehingga daging lembu/ ayam dan kentang lembut..
5. Masukkan daun sup dan bawang goreng..

SIAP UNTUK DIHIDANG...

*Sangat sedap makan bersama sambal kicap..

SELAMAT MENCUBA.. :)

Wassalam








You May Also Like

5 Luahan Hearty

  1. sama macam selalu SA buat...memang cara ni bagus sebab kurang minyak..lagipun dah ada minyak asal dari lemak daging kan...

    ReplyDelete
  2. makan dengan sambal kicap mmg terangkat

    ReplyDelete
  3. Dapnyaa.. alahai anak mak ni kan saja je ye :)

    ReplyDelete
  4. Simple betul...nanti cik nak cuba buat juga..hihi

    http://sweetyzhanieyz83.blogspot.my/2015/10/jom-sembang-blogger-hari-2-bersama-44.html

    ReplyDelete

Categories

resepi (75) giveaway (74) kisah aku (72) review (66) info (64) POWERGOLD (28) nephew (15) tips (11)