PETUA MERAWAT ANAK DEMAM CAMPAK

by - August 19, 2015

PETUA MERAWAT ANAK DEMAM CAMPAK


daun asam jawa, merawat anak demam campak, ubat demam campak, petua, cara merawat
DAUN ASAM JAWA

kunyit hidup, merawat anak demam campak, ubat demam campak, petua, cara merawat
KUNYIT HIDUP
beras, merawat anak demam campak, ubat demam campak, petua, cara merawat
BERAS
Assalammualaikum Dunia....


Hari ini nak kongsi dengan para ibu, bagaimana untuk merawat anak-anak yang dilanda demam campak...
Sebenarnya, kite pun baru tau semalam.. itu pun sebab officemate ni tanya ada daun semambu tak?.. anak dia kena demam campak.. pastu kite pun call Mak tengahari tu nak tanya pasal daun semambu...


MD : Assalammualaikum, Mak!!!... Mak dah abes kelas ke?

Mak : Waalaikumsalam.. dah, kenapa?

MD : Kat umah ade daun semambu tak?

Mak : takde.. nak buat ape?

MD : Ni hah, anak Feroz kena demam campak..dia tanye kat umah ade daun semambu tak?

Mak : Daun Semambu takde, daun asam jawa adalah...

MD : ooo daun asam jawa boleh buat ubat demam campak ey??..nak buat macam mane? 

Mak : Boleh... daun asam jawa, kunyit dengan beras, campurkan semua blender buat macam bedak...

MD : nak kena campur air tak?...

Mak : Agak-agak kalau tak campur air boleh jadi bedak tak?

MD : Boleh je..pakai blender kering r...hehehe

Mak : Beragak r ko, kalau nak buat bedak tak campur air macam mane nak lekat... (nada penuh serius)

MD : Hahahaha.. ok ok... terima kasih mak.. hehehe.. assalammualaikum

Mak : Waalaikumsalam...

Cara-cara merawat anak demam campak

1. Daun Asam Jawa
2. Kunyit Hidup
3. Beras 

Rendam beras semalaman, kemudian lurutkan daun asam jawa, dan kopek/ kupas kunyit... Masukkan ketiga-tiga bahan ini dan dikisar sehingga lumat... Akhir sekali sapukan ke seluruh badan anak anda....

SELAMAT MENCUBA... :)

Wassalam


You May Also Like

4 Luahan Hearty

  1. assalamualaikum
    singgah ptg
    hari ini bz sangat x sempat nak BW

    ReplyDelete
  2. Tips yang baik mas. Template cun guna mobile pun cun

    ReplyDelete
  3. daun asam jawa tu nak dapat kat mana yer.. anyway time kasih atas petua..

    ReplyDelete
  4. simple aje ekk.
    anak2 aida bertiga da kena demam campak dah.

    ReplyDelete

Categories

giveaway (74) resepi (72) kisah aku (67) review (59) info (57) POWERGOLD (28) nephew (15) tips (11)